• Edukacja kulturalna

          • Stroje ludowe i regionalne


          • Zaczynamy cykl przedstawiający polskie stroje ludowe i regionalne 
            Najczęściej kojarzymy dwa lub trzy z nich, a polska kultura jest bardzo bogata, jak na zdjęciu poniżej .
            Zapraszamy do śledzenia postów z #92zpolskąkulturąludową!



            grafika: www.houseofpostcards.pl/


            1. Strój Pyrzycki 

            Na Pomorzu Zachodnim jednym z najbogatszych i najoryginalniejszych ubiorów ludowych był strój z okolic Pyrzyc, krainy rozciągającej się na południowy wschód od Szczecina w dorzeczu Iny i Płoni, wokół jezior Miedwie i Płoń.

            Na strój tego regionu duży wpływ wywarło osadnictwo ludności wywodzącej się z terenów obecnej Holandii i Fryzji. Od lat 70. XVIII wieku specjaliści z Niderlandów prowadzili na Ziemi Pyrzyckiej zakrojone na szeroką skalę prace melioracyjne. W 1. połowie wieku XIX na wyludnionym i zniszczonym w trakcie wojen napoleońskich Pomorzu Zachodnim prowadzono akcję osadniczą, w której liczną grupę stanowili ponownie koloniści ze wschodniej Fryzji.

            Ich strój nawarstwiony na ubiór ludności autochtonicznej i moda miejska 1. połowy XIX wieku stały się dominantami kształtującymi jego formę. Jednakże już w latach 70–80. XIX wieku czynniki rozwoju gospodarczego zaczęły destrukcyjnie wpływać na tradycyjną kulturę regionalną, przyczyniając się także do powolnego odchodzenia od noszenia odzieży ludowej.

            Ziemia Pyrzycka to region dostatni. W kulturze ludowej dobre warunki materialne mają zawsze pierwszorzędne znaczenie dla rozwoju sztuki, zdobnictwa i bogatego stroju. Nie inaczej było w regionie pyrzyckim, gdzie w wytworach sztuki ludowej spotykamy się z niezwykle bogatą ornamentacją i kolorystyką...

             
            Więcej informacji
            http://encyklopedia.szczecin.pl/wiki/Str%C3%B3j_pyrzycki

            Zdjęcia :Dobrowolska, A., Strój pyrzycki, red. nauk. zesz. ---, seria: „Atlas Polskich Strojów Ludowych”, t. 13, cz. I

             

          • Dźwięki Skrzyżowania Kultur


          • "Dźwięki Skrzyżowania Kultur" to seria warsztatów pt. „Instrumenty muzyczne na 5 kontynentach”, po której przewodnikiem jest niezrównana entuzjastka muzyki świata, Maria Pomianowska. W 21. odcinkach zaprezentuje zarówno swojsko brzmiące bębny, dudy i cymbały, jak i didjeredoo, angklung czy shakuhachi.

            W opowieściach o niezwykłych instrumentach, tych dawnych i współczesnych, z Polski oraz z najdalszych zakątków globu, każdy znajdzie coś dla siebie. Wyjątkowe lekcje w formie krótkich, przyjemnie inspirujących opowieści, przepełnione są ciekawostkami i nieoczywistymi brzmieniami. Niezwykłe historie instrumentów przeplatane są występami muzyków, reprezentujących różne grupy etniczne. Na zakończenie tej przygody przenosimy się w magiczną krainę muzycznej bajki.

            Kolejne odcinki publikowane są od poniedziałku do piątku o godz. 11.00.

            Lekcje dostępne bezpłatnie na:

            www.youtube.com/StolecznaEstradaOnline

            Plan lekcji:

            1.Bębny świata
            2.Balafon
            3.Suka biłgorajska i fidel płocka
            4.Tabla
            5.Kora
            6.Didjeredoo
            7.Morin khuur
            8.Ud
            9.Duduk
            10.Guzheng
            11.Flety świata
            12. Angklung
            13.Głosy świata
            14.Shakuhachi
            15.Lira korbowa
            16.Sarangi
            17.Dudy
            18.Cymbały
            19.Kobyz
            20.Harmonijka ustna i akordeon
            21.Wspak i hang drum

            Źródło zdjęcia: http://festival.warszawa.pl/ 

             

    • Kontakty

      • SZKOŁA PODSTAWOWA NR 92 im. JANA BRZECHWY
      • sp92@edu.um.warszawa.pl
      • (022) 633-97-17
        222771688
      • ul. Przasnyska 18a
        01 - 756 Warszawa
      • muz_piotrduchalski@wp.pl
  • Nasze media społecznościowe

  • Galeria zdjęć

      brak danych